19 Temmuz 2014 Cumartesi

İnovasyon ve Markalaşma

80'li yıllarla birlikte hızlanan küreselleşmeyle, dünya üzerinde bilginin ve ürünlerin dolaşım hızı arttıkça ürünler ve hizmetler de giderek daha fazla birbirlerine benzemeye başladı. Rekabetin varlığı hem üreticiler hemde tüketiciler için bir çok olumlu özelliğide beraberinde getirdi, üreticiler bu acımasız rekabet şartlarında varlıklarını sürdürebilmek için yeni yollara arayışına giderken karşılarını yenileşme ve değişim kavramını bir arada barından inovasyon kavramı ile karşı karşıya geldiler inovasyon kavramı, uygulamaya başlayan üreticler tüketicilere daha geniş bir ürün yelpazesiyle, daha kullanışlı, daha farklı, daha iyi ürünler sunmaya başladılar bu doğrultuda tüketicilerin tercih sınırları genişletilmiş oldu.
Değişimi yoğun olarak yaşadığımız bu çağda önünde yüzlerce çeşit ürün olan tüketicinin algısındaki değerinizi korumak ve hayatta kalmak artık çok zor, ABD de yılda 30.000 yeni ürün piyasaya sunuluyor ancak 27.000 kadarı tarihe gömülüyor. Fark yaratan tüketiciye yeni bir değer katan inovatif ürünler ancak başarıya ulaşıyor.
 Hepimiz birer tüketiciyiz ve her alanda inovasyona dayalı farklı bir yaklaşım sunan ürün ve hizmetlerin peşindeyiz.Türkçe karşılığı 'yenilik ve buluş' olan inovasyon kavramının paralelinde ise markalaşma ön plana çıkmaktadır. Markalaşmanın iki temel amacı vardır; birincisi; Sunduğunuz ürün ya da hizmeti, doğrudan rakibiniz olan ya da olmayan benzer ürün ve hizmetlerden farklılaştırarak, ona pozitif bir anlam ve değer katacak bir mesaj ile birlikte hedef kitlenizin beynine kazımak. İkincisi ise; Sunduğunuz ürün ya da hizmete kattığınız değer ile, hedef kitlenizin fiyat duyarlılığını azaltmak ve fiyat rekabetinden uzaklaşarak satışlarınızı olabildiğince kârlı bir hale getirmek.
 
Peki, inovasyon nedir?
 İnsanların inovasyon konusunda ki en büyük yanılgısı inovasyonu sadece yaratıcılık fikriyle sınırlı görmeleridir. Oysaki inovasyonun yaratıcılık fikri ile gerçekleşeceği çok önemlidir ancak inovasyon yaratıcılık fikrinden de, çok daha fazlası demektir. İnovasyon; müşteri ihtiyaçlarının değer yaratılarak ekonomik bir biçimde tatmin edilmesini sağlayan fikirlerin piyasada uygulanmasıdı.İnovasyon sürecinde sıklıkla karşılaşan yeni fikirleri ortaya çıkaran insanların, bu fikirleri piyasaya süren ve bu fikirlerle başarıyı yakalayan insanlar olmadıkları gerçeğidir. Steve Rivkin e göre, ürünler yenilikçi ve yaratıcı bir yaklaşımla piyasaya sunulmadıkları için hızla ölüme koşuyorlar. Google, gözde bir şirket olmasının yanı sıra kuruluşundan bu yana yenilikçi bir yaklaşımla piyasaya sunulan ve bu çizgisini devam ettiren bir şirket, kurulduğu dönemde ve öncesinde benzer nitelikte birçok şirket kuruldu hatta search işini ilk başlatan Google değil, Exite ve Altavista idi ancak, Yahoo Google bunların hepsini geride bıraktı. Çünkü Google çalışma şekli yapılanmasıyla farklı bir iş başardı.
İnovasyon ve markalaşma; her ikisi de özünde, sistematik bir yaratıcılık yaklaşımı ile ürün ve hizmetleri farklılaştırmayı, onlara değer katarak rekabet gücü kazandırmayı ve yapılan işi daha kârlı hale getirmeyi amaçlayan kavramlar. Ancak bu iki kavramında ayrıldığı noktalar vardır markalaşma, daha çok, sunulan ürün veya hizmetin, hedef müşteri tarafından nasıl algıladığı ile ilgilenirken, İnovasyon daha çok şirketlerin iş yapma biçimleri ile ilglidir. İnovasyon, şirketlerin daha çok içeriye doğru, markalaşma ise dışarıya doğru bakmalarını gerektirir. İş dünyasında başarının sırrı hem içeriye hem de dışarıya dikkatli bakmaktan geçiyor. Bu bağlamda inovasyon ve markalaşma bir arada, bir bütün olarak ele alınmalıdır. Bu iki unsurun birbirinden koparılması söz konusu bile olamaz.  Günümüz koşullarında belki de farklılaşmaya, inovasyona ve markalaşmaya, her zamankinden daha fazla ihtiyacımız bulunmaktadır. Günümüzde İnsanların çok fazla vakti yok ve risk almakta istemiyorlar. Kısıtlı zaman ve fırsatla kasıtlı olarak seçeneklerimizi en iyisine doğru yöneliyor en iyinin tanımı ise farklı az bulunur ve tepede olan oluyor.
Küreselleşme ile birlikte Dünya giderek genişlerken diğer taraftan küçülüyor çünkü artık işler kategorilere ve daha çok uzmanlık alanlarına bölünüyor işte en iyisi olup tercih edilmenin sırrı markalaşma ve inovasyonda saklanıyor. Son olarak Ya değişime ayak uyduramayıp, değişimi şekillendiremeden yok olup gideceğiz ya da değişimi şekillendirerek bu oyunun bir parçası olacağız.

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder